♬♪rakyat jelata♬♪

Hijrah ku bukan kerana fashion


Hidup aku penuh dengan drama. Ah tak usah ditanya genre apakah drama itu. Pasti tidak terungkai dengan kata-kata. Beruntungnya aku dilahirkan dalam keluarga yang berada. Semua benda yang aku minta pasti dapat. Petik jari saja woo.

Walau hidup aku ditaburi dengan harta dunia tapi jiwa aku kosong seirama alunan muzik kosong Najwa Latif. Apa yang aku cari masih belum aku temui. Tik tok tik tok. Jam yang berdetik menandakan waktu kuliah hampir berakhir. Cepat masa berlalu. Perjalanan seorang mahasiswa bakal berakhir sedikit waktu lagi. 

Usai kuliah terakhir, langkah ku atur ke kediaman mahasiswi. Penat mentelaah seharian buat aku tidak betah untuk meluangkan masa bersama rakan sebaya. Belum sempat tuala itu ku capai, sepasang mata ini terpandang sesuatu yang aneh pada pandangan mata aku. Milik siapakah diari itu ? Kenapa diari itu ada di atas meja belajar aku ? Aku bukanlah seorang yang jenis suka menulis diari. Lantas diari itu aku buka. Tulisannya hanya ringkas tapi mungkin terkandung makna tersirat yang masih belum aku faham.

Indahnya sebotol kaca seandainya ia dilitupi oleh sutera.

Hari yang aku lalui bertambah pelik. Ada saja pesanan ringkas yang berbaur nasihat aku terima. Bila pulang ke rumah pasti ada seekor burung kertas buatan manusia di atas meja aku. Di sisi burung itu ada pesanan kata mutiara buat aku. 

Suatu hari aku dikhabarkan sahabat aku jatuh sakit. Tergamam aku dek berita itu. Aku segera ke hospital apabila dimaklumkan sahabat itu dalam keadaan kritikal. Hanya air mata mampu mengambarkan apa yang aku rasa. Aku tidak sanggup kehilangan sahabat itu. Walau dia sentiasa menjadi bahan uji kaji nakal aku dan sahabat lain tapi ada sesuatu istimewa dalam diri sahabat itu. Manusia hanya mampu merancang Allah yang menentukan segalanya dan Allah lebih menyayanginya. Sepucuk surat ditinggalkan khas buat aku. Katanya buka lah bila aku benar benar dah bersedia.

Laptop ku buka dan aku sign in facebook. Zappp ! Bagai terkena renjentan elektrik bila terpandang gambar kaabah itu. Allah.  Aku menangis sepuasnya. Apa petanda ini ya Allah ? Dua bulan selepas peristiwa itu, aku buat keputusan untuk mengerjakan umrah bersama-sama ummi dan abah. 

Jantung ini berdetak kuat. Tangan kaki ini sudah beku. Allah betapa berdebarnya aku untuk ke rumahMu. Moga Allah permudahkan segalanya. Mengalir laju air mata ini bila terpandang kaabah itu. Bagai tidak percaya sekarang aku berada di depan kaabah ini. Di hadapan kaabah itu aku buka surat yang diutus khas  oleh sahabat yang telah dijemput Ilahi.

Assalamualaikum wahai mawar agama Allah,

Mungkin di saat Maira baca surat ini, Nisa sudah dijemput pulang oleh pemilik sebenar diri ini. Pertama sekali maafkan segala kekhilafan diri ini. Maafkan juga sebab Nisa tak mampu menjadi sahabat terbaik buat Maira.

Nisa tak kuat seperti orang lain untuk menegur sahabat face-to-face. Nisa takut kata-kata Nisa bakal melukakan hati insan yang Nisa sayang tapi Nisa tahu melalui pena ini segalanya bisa terungkai. Maira cantik nama itu secantik orangnya. Bila terpandang Maira tergerak hati Nisa untuk membantu sahabat ini kembali pulang kepada fitrah sebenar seorang hawa. 

Melalui doa Nisa minta dengan Allah moga Allah salurkan kekuatan buat Nisa untuk tegur sahabat Nisa ini. Pelbagai cara Nisa usahakan. Masihkah Maira ingat akan sebuah diari itu ? Melalui diari itu Nisa coretkan kata kata seindah bahasa. Bukalah diari itu bilamana Maira terasa give up. Kata kata itu Nisa petik dari surat cinta Allah dan Nisa terjemahkan dalam bahasa yang mudah difahami.

Maira mawar agama Allah, hidup ini seperti burung. Terbang bebas tanpa hala tuju seandainya kita tidak berpegang teguh dengan ajaran al-Quran dan as-sunnah. Oh yaa sebenarnya disebalik burung kertas itu ada mutiara kata buat Maira.

Masa Nisa dah makin hampir. Pesanan Nisa buat mu sahabat yang disayangi. Kita ibarat ikan emas. Cantik ikan emas itu dipuji dan dijaga selagi kilauan pada sisik itu memukau pandangan dan bila sang ikan sudah tidak bernyawa dibuang rakus oleh tangan manusia. Begitulah juga kaum hawa. Bila kita dedah kecantikkan pada bukan yang berhak selagi itu ramai mendekati dan bila habis madunya sepah dibuang. 

Akhir kalam, yang tertutup itu indah. Jagalah Allah necaya Allah menjaga kita Maira sayang. 

Allahurabbi. Mutiara jernih ini mengalir tanpa dipaksa. Tidak disangka sahabat itu berhati mulia. Aku tekad untuk berhijrah dan hijrah ini bukan kerna paksaan mahupun fashion. Aku pasti hijrah kerna paksaan tidak akan kekal lama dan hijrah kerna fashion bisa lenyap mengikut arus fashion itu sendiri. Aku ingin berhijrah kerana Allah. Hijrah aku untuk mencari redha Allah.




1 comment:

  1. selamat berhijrah. semoga membawa kepada ketenangan dan rahmat :)

    ReplyDelete

thanks for your comment ^^

Penulisan ini bukan kerana nama