♬♪rakyat jelata♬♪

Istikharah kunci sebuah persoalan


Aku melihat awanan biru. Aku tenung langit itu. Terlintas di minda untuk berkongsi dengan korang. Persoalan demi persoalan yang diasak suatu ketika dahulu bakal terjawab hari ini. Benarlah bila Allah nak bagi sesuatu hadiah, Allah akan uji dulu insan itu. Aku terima ujian mu ya Allah walaupun pada awalnya aku menangis bagaikan seorang ibu kehilangan anaknya.

Masih segar dalam ingatan aku. Waktu itu aku di antara dua persimpangan. Seandainya aku buat intersesi itu maka jam kredit aku belajar untuk semester seterusnya berkurangan dan seandainya aku tak buat intersesi itu aku bakal berhadapan dengan jam kredit yang banyak dan penat. Dan waktu yang sama juga aku sedang berperang dengan final exam. Hanya Allah yang tahu perasaan aku waktu itu. Mungkin bagi orang lain akan kata apa susah susah ambil je la. Buat apa nak pening kepala. Tapi bagi aku yang waktu itu mengalami masalah kewangan memang aku fikir masak semasaknya..

Sahabat sini nasihatkan aku ambil intersesi. Risau dia kemain. Takut aku tak boleh carry subjek untuk semester seterusnya sebab subjek untuk semester itu memang sangat mencabar. Sahabat sana pun bersusah payah kemain nak tolong daftarkan intersesi aku. Dalam hati aku sangat bersyukur dihadirkan oleh Allah sahabat sahabat yang sangat mulia hatinya.

Sampai satu tahap aku nekadkan hati buat solat istikharah. Aku penat dan pening dengan semuanya. Aku kembali minta petunjuk dengan Allah. Fitrah kita lebih perlukan Dia. Walau hebat mana pun kita berfikir dan buat keputusan tetapi seandainya kita berada diantara dua jawapan yang kita tak pasti lebih baik kita kembali kepada Allah. Bagi aku tak nak buat keputusan yang bakal buat aku resah gelisah.

Allah hadirkan jawapan untuk istikharah itu dalam pelbagai bentuk. Waktu aku nak isi untuk pilih group mana tu pelbagai masalah berlaku. Sampai sudah aku tak boleh nak pilih group. Suatu petang, masa tu hanya aku dan kakak senior yang ada dalam bilik. Kakak tu menghampiri aku dan dia tanya serius ker aku nak buat intersesi. Aku kata ya serius. Dan kakak tu kata tak payah la buat. Aku terkejut dan aku tanya kenapa. Dia kata dia yakin aku boleh carry subjek untuk semester seterusnya. Dia kata cuba fikir kita hanya ambil satu subjek dan bayaran dia RM200 belum lagi campur tolak peginapan dan belanja harian. Tak kesian ker dekat mak ayah. Belajar sungguh sungguh dan insyaallah boleh buat punya okays. Ya Allah terus aku rasa sebak masa tu.

Dan aku pun buat solat hajat dan aku tekad tak nak buat intersesi. Aku yakin Allah ada bersama orang orang yang berusaha. Masuk semester seterusnya memang la sangat padat dan penat jadualnya. Pernah aku menangis sebab aku rasa sangat letih. Hampir saja aku nak berputus asa tapi Allah itu maha penyayang. Dia hadirkan sahabat yang sentiasa memberi sokongan. Dan hari ini aku mampu tersenyum dengan apa yang Allah berikan. Alhamdulillah.

Tak rugi sahabat bila kita kembali kepada Dia. Sepintar mana pun perancangan kita tetap tak mampu menandingi apa yang telah Allah rencanakan buat kita. Allah's plan is the best for us.

No comments:

Post a Comment

thanks for your comment ^^

Penulisan ini bukan kerana nama