♬♪rakyat jelata♬♪

#1 Ujian hati itu

Ujian hati itu sangat sukar.. beruntung la bagi yang diuji.. tanda Allah masih sayang..
kisah yang bakal diceritakan ini adalah kisah dari sebuah naskah yang diberikan oleh seorang kawan kepada saya suatu ketika dahulu.. moga dapat dijadikan iktibar..


Insyirah mengintai ke luar jendela yang dibuka sedikit untuk melihat mentari tengahari. menyaksikan padang universitinya yang dibasahi hujan yang turun sejak subuh tadi. sudah 3 hari hujan turun tiada hentinya. keadaan ini biasa berlaku di negeri-negeri di pantai timur.

hujung tahun bermakna mulanya musim tengkujuh. tidak pernah terdetik di fikirannya akan tercampak ke negeri Terengganu ini. masakan tidak, dari kecil hingga kini, tak pernah dia berenggang dengan keluarganya sejauh ini.

seluruh perasaan masih merintih akan masalah yang masih memberati fikirannya. saban masa, dia bersungguh-sungguh berdoa agar Allah membendung perasaan kasihnya terhadap seseorang yang membuatkan hatinya kini gundah gulana. alangkah merananya dia dalam keadaan ini. hatta ibarat terkena minyak pengasih.

" Ya Allah,suburkanlah cintaku padaMu.." rintih Insyirah.

Insyirah terduduk dan beristighfar.

" Susahnya bila ada masalah hati ni," keluh Insyirah.

dia mengeluh sambil tangan menarik kerusi belajar. usai duduk, dia mencapai buku mikrobiologinya. otak sudah diset untuk menyiapkan lab report yang tertunggak sedari pagi tadi dek kerana melayan lamunan yang entah apa-apa. seketika,dia membaca doa belajar yang ditampal di dinding meja studinya. sedang tangan ligat menulis introduction of morphology dan characteristic of bacteria pada kertas kajang, azan zuhur berkumandang dari masjid berdekatan . sayup-sayup saja kedengaran laungan kemegahan itu dek kerana kedudukan masjid itu jauh.

habis saja dia membaca doa selepas azan, dia mengejutkan Aishah, rakan sebiliknya yang sedang tidur. Qailullah ( tidur sebentar sebelum waktu Zuhur ) katanya.

" Sha, Sha bangun. Dah azan dah.." sambil memanggil, dia mengoyang-goyang bahu Aishah.

Usai solat zuhur berjemaah di surau asrama yang dipimpin oleh seorang muslimin, Insyirah masih berteleku di atas sejadah. Memikirkan masalah 'hatinya'.

"Ya Allah, kenapa masalah ini juga yang terbayang-bayang ? Berdosanya aku mengabaikan-Mu."

Insyirah memejam mata sambil tangan kiri memicit pelipisnya. tanpa disedari, bibirnya mengeluh. cukup kuat untuk didengari Aishah yang sedang melipat sejadah.

Aishah memandang Insyirah sekilas.

"Syirah.." Aishah memanggil lembut.

Dalam mata yang terpejam, Insyirah masih bermonolog.

" Tu la Syirah, kenapa tak jaga pandangan tu.."

" Syirah.." Aishah masih setia memanggil.

" Kan susah sekarang. Bukan kau sendiri tak tahu,daripada pandangan yang tidak terkawallah, hati boleh rosak."

"Syirah.." kening Aishah sudah berkerut.

" Parah ni. 3 kali panggil tak berjawab."

lantas, kaki melangkah ke arah Insyirah. bahu rakannya itu disentuh lembut. mata Insyirah terbuka. memandang Aishah yang merenungnya dengan senyuman.



to be continued.. wait yaa (!)




No comments:

Post a Comment

thanks for your comment ^^

Penulisan ini bukan kerana nama