♬♪rakyat jelata♬♪

Liku-liku taubat seorang insan



Gelap pekat di sini.. di mana aku.. Ya Allah di mana aku.. kenapa tiada seorang pun yang aku kenali di sini..
aku merintih menangis mengadu dengan Allah.. dia yang tersenyum di sana.. siapa dia.. 
kenapa dan mengapa dia muncul di saat aku keseorangan  dalam dunia yang gelap ini..
pelbagai persoalan dibenak ku hanya disambut dengan sebaris senyumannya..

aku cuba bangkit tapi baru sejengkal cuma aku terjatuh kembali.. aku cuba bangun lagi walaupun sukar namun aku gagal.. aku menangis.. sukarnya saat ini.. di mana rakan sahabat kawan yang gemar menghabiskan masa bersama aku dulu.. kenapa mereka tiada di sisi aku saat aku perlukan mereka ?

" Bangkitlah.. bangun la.. berpaut la pada dahan itu.. islam tidak mengajar kita berputus asa.."

suara itu.. aku mencari suara itu.. aku berpaling pada suara itu namun aku hampa.. siapa yang berkata sedemikian.. di mana perempuan yang wajahnya suci bersih tadi tu..  lantas aku terduduk..

"  Allah tidak akan menguji seseorang melebihi kemampuannya.. "

suara itu.. kenapa suara itu muncul lagi.. Allah.. apa petandanya.. Kali ini dalam suram itu aku cuba mencari jalan keluar.. cuba mencari arah untuk aku pergi dari tempat yang menakutkan itu.. dan ketika arah itu ku temui.. perempuan tadi muncul.. senyumannya penuh misteri.. 

" Islam itu mudah.. Allah itu maha pengampun.. 
bertaubat lah sebelum masa mu tiba.. "

dia tinggalkan aku dengan seribu satu persoalan di sebalik kata itu.. aku melangkah laju meninggalkan tempat yang penuh misteri itu..

Doktor.. doktor.. panggil sang ibu sambil mengucap syukur ke hadrat illahi.. anak yang dijangka hayatnya hanya sementara tapi kuasa Allah menyedarkan kembali anaknya daripada lena yang panjang..  lantas dahi sang anak dicium bagai melepaskan rindu yang sudah tidak tertahan lagi..

saat mata ku terbuka.. aku bertanyakan kepada ibu di mana al-Quran.. terkejut bukan kepalang sang ibu..
dan dihulurkan al-Quran itu kepadaku.. al-Quran yang menjadi peneman ibuku di saat aku bertarung dengan maut.. di saat aku tidak sedarkan diri dalam waktu yang lama..

Ya allah.. kejamnya aku... hinanya aku.. selama bertahun aku hidup di dunia baru kali ini aku sentuh kitabMu.. baru kali ini aku ingin membacanya.. aku islam tapi islam aku sekadar dalan ic..
bertahun aku melupakan Mu namun tidak sedikit pun kau menjauhi aku.. 
Ya allah.. khilafnya diri ini.. Ya allah.. ampuni aku.. 
 berjujuran mutiara jernih itu jatuh..

"Eh kau Naimi buat apa di sini.. termenung jauh nampak.."

Panggilan itu menyedarkan aku daripada lamunan.. lamunan tentang kisah sebelum aku berubah.. sebelum aku bergelar seorang muslimah dan seorang islam dalam erti kata yang sebenar hari ini.. benar la hidayah allah itu perlu di cari bukan hanya menanti tanpa usaha.. lantas ku tamatkan kisah novel " liku-liku taubat seorang insan " dengan sebaris ayat..

Kadang kala perubahan itu memang sukar.. memerlukan banyak pengorbanan.. namun pengorbanan itu la bakal memberikan kemanisan berpanjangan.. Insyaallah..






No comments:

Post a Comment

thanks for your comment ^^

Penulisan ini bukan kerana nama