♬♪rakyat jelata♬♪

#2 Ujian hati itu



" Masih fikirkan masalah yang enti cerita kat ana semalam ? " Aishah akhirnya duduk di sebelah Insyirah. tangan yang dibahu, di bawa ke jari-jemari Insyirah pula. digenggam erat.

Insyirah tersenyum tawar tanpa gula.

" Susahlah ukhti nak jaga hati ini. tak terdaya rasanya " Insyirah meluahkan.

" Ukhti, Ukhti.. memanglah susah ukhti nak jaga hati ini. Siapa kata senang ? sebab itu kita kena ada benteng kita sendiri. ingat tak ceramah Ilaajul Qulub kelmarin ? ingat tak apa ustaz tu cakap. err.. apa nama ustaz tu? Allah.. ana lupa pula." Aishah mengaru dagunya sambil matanya memandang dinding surau, cuba mengingati nama ustaz tersebut.

terimbas seketika ceramah bertajuk "Al-Qalbu kunci dalam mencorakkan peribadi unggul " yang dianjurkan oleh Persatuan Mahasiswa Usuluddin di universitinya. Memang bagus ceramahnya. Terasa bi'ah solehahnya di dewan itu yang rata-ratanya dihadiri kakak kakak Fakulti Kotemporari Islam ( FKI) yang majoritinya bertudung labuh. Ada juga yang berpurdah.

" Ukhti ni.. Ustaz Syed Hadzrullathfi lah nama ustaz tu.." Syirah menjawab. Mahu tergelak juga rasanya bila melihatkan Aishah yang bersungguh sangat memikir nama ustaz tersebut.

" Oh ye ke, ana lupa la ukhti. Ha, ingat tak apa ustaz tu cakap untuk menjaga hati ini ? "

Insyirah mengela nafas panjang. " Ala Aishah ni, orang tanya dia, dia tanya orang balik."

" Jangan pernah redha dengan maksiat ? " Insyirah menjawab kembali dalam nada bertanya.

" Lagi ? "

" Tak bersungguh nak berubah ? "

" Lagi ? " Aishah seronok bertanya sambil tersenyum nipis.

" La.. enti ni. Ana tanya enti, enti tanya ana balik." Insyirah menampar bahu Aishah.

Ketawa Aishah pecah.

" Sakitlah ukhti." Aishah memegang bahunya. Terasa sengal seketika.

" Tu la, buli orang lagi."

Aishah menarik nafas dalam. Memandang Insyirah sekilas sebelum memulakan bicara.

" Apa yang ana dapat tangkap pasal ceramah semalam, hati ini ukhti, kalau tak dididik, tak ditarbiyah, tak dipupuk, lama-lama hati kita ini akan kotor. Dan ruang untuk menjadi orang yang ingkar terbuka luas. Cuba enti semak kembali macam mana mutabaah ( jadual muhasabah ibadah ) enti sampai enti ada masalah hati dengan muslimin ini. Ana kira, andai kita betul-betul menghayati dan menjaga mutabaah kita, insyaAllah, hati kita terpelihara. Betul tak ukhti ? "

Insyirah mengangguk. Mengiakan. seketika cuba bermuhasabah kembali mutabaahnya yang tak terjaga akhir-akhir ini disebabkan terlalu banyak mesyuarat untuk program islamik yang dikendalikannya. Mungkin inilah sebabnya aku jadi begini.

" Enti cakap kat ana semalam, enti mula ada masalah hati dengan muslimin ini bila enti dilantik untuk uruskan program tu kan ?"

Sekali lagi Insyirah mengangguk. Ya, dari situlah aku mula kenal dengan muslimin itu.

" Ukhti, enti kena ingat. Yang enti nak buat ni program islamik tau. Nak menyampaikan dakwah kepada masyarakat di luar sana. Andai enti sendiri sebagai pemimpin dah tersilap langkah, berdakwah dengan hati yang lagho, bagaimana dakwah enti nak berkesan ? "

Senyuman masih tak lekang dari wajah bersih Aishah.

" Ukhti, ingat tak apa kak Mardiyah pernah cakap masa usrah kita ? Dia kata, jangan ingat enti buat maksiat ni, tidak memberi apa-apa kesan dalam hidup kita. Dan ana sangat terkesan dengan ayat tu. Ana ingat sampai sekarang ni."

Insyirah diam tak terkata. Tertunduk dia seketika sambil memintal hujung telekung yang masih tak dibuka. Kini, tinggal dia dan Aishah sahaja di dalan surau tersebut. Jemaah yang lain sudah lama beransur pergi.

" asas segala kelalaian dan nafsu syahwat adalah kerana kita redha dengan nafsu dan maksiat yang kita lakukan. Dan asas ketaatan kepada Allah adalah kesedaran untuk merubah diri kita. Ana tak nafikan ukhti, dalam kita bermuhajadah tak nak melakukan maksiat, ramai antara kita tersungkur kembali. Itu memang fitrah ukhti sebab bila kita nak berubah, kita takkan boleh secara mendadak. kena perlahan-lahan.."

Insyirah merenung kembali Aishah, cuba menghadam point-point yang dilontarkan.

" dan itulah yang enti perlu lakukan sekarang ini. Bangkit semula ukhti. Ingat, enti adalah da'ie ! Jangan mengalah pada syaitan yang takkan mahu kita bangkit kembali apabila kita dah tersungkur ! Cuba ya ukhti. Jangan risau. Ana akan sentiasa bagi sokongan kat enti. Bila hadiri meeting nanti, cuba tajdid ( perbaharui ) niat dan kawal pandangan "

" Tapi kan ukhti, ana perasan, bila ada meeting je ana akan rasa excited. Entah la mungkin sebab dapat jumpa dengan dia tu ? Tapi dalam masa yang sama, ana cuba jaga pandangan. Ana tak tahulah ukhti. Kadang-kadang terserempak dengan dia pun ana dah jadi tak betul." Insyirah akhirnya bersuara.

" Astaghfirullahal'azim Syirah.. jangan macam tu. Rosak hati enti nanti bila enti berterusan begini. Ingatlah ukhti, sifat soleh muslimin itu, Allah yang ciptakan. Maka cintailah Dia yang menciptakan sifat soleh itu sendiri. Ana faham masalah enti ni. Bukan menimpa enti sorang sahaja. Bahkan, menimpa juga para da'ie di luar sana yang gagal menjaga hati dalam melakukan dakwah."

" Jangan putus asa, Insyirah. Allah Maha Bijaksana. Kita sama-sama muhasabah kembali. Cinta Allah itu sendiri kita masih merangkak-rangkak untuk mencari apatah lagi mahu mencari cinta manusia pula. Kita ni sebagai hambaNya sentiasa diuji. dan ujian setiap orang itu berlainan."

" Ada yang diuji pelajarannya, ada yang diuji kekurangan kasih sayang daripada ibu bapa, ada yang diuji kemiskinan, penyakit yang tak dapat diubati.. tapi bagi enti, Allah sediakan ujian sebegini," Aishah mengulas panjang.

Alhamdulillah, kata-katanya itu semua ilham daripada Allah SWT untuk disampaikan kepada sahabat di depannya ini. Sayangnya dia pada Insyirah hanya Allah yang mengetahui. Mungkinkah itu yang dinamakan ukhuwah fillah ( persaudaraan kerana Allah SWT) ?



nantikan sambungannya.. Assalamualaikum..




1 comment:

  1. menarik. teruskan.. :) Boleh asahkan lagi
    jom baca:
    http://pemudattbc.blogspot.com/2012/05/16-mei-hari-guru-dah-terbalas-jasa.html

    ReplyDelete

thanks for your comment ^^

Penulisan ini bukan kerana nama