♬♪rakyat jelata♬♪

Tangisan seorang sahabat


" sahabat.. aku rindu kau.."

Usai membaca diari teman menangis dan ketawa itu aku bangkit menuju ke koridor.. mencari sedikit ketenangan menerusi ciptaan Allah yang indah itu.. subhanallah.. indah seindah ciptaanNya.. awan itu cantik tapi itu Allah yang punya.. pokok itu tumbuh menghijau tapi itu Allah yang punya.. angin itu lembut menyapa diri tapi itu juga Allah yang punya.. hatta diri ini pun Allah yang punya.. Allahuakhbar.. Menangis diri ini bila terkenang betapa kerdilnya aku di sisiMu..

“ Alya.. buat apa di sini ? ”

“ Menghirup udara segar ummi..”

lantas ku seka mutiara jernih itu.. mudah-mudahan ummi tidak nampak.. namun naluri seorang ibu terlebih dahulu memahaminya..

“ ummi lihat kebelakangan ini Alya asyik termenung jee.. ada masalah cerita dekat ummi.. anggap la ummi ini sahabat Alya bukan sekadar ibu..”

Allah.. beruntungnya aku ada seorang ibu yang sangat memahami anaknya.. ku peluk ummi ibarat tidak mahu melepaskannya.. aku menangis dalam dakapan ummi.. betapa beratnya ku rasakan masalah itu..

“ ingat nak.. Allah tidak akan menguji seseorang melebihi kemampuannya.. bersyukurlah.. itu tandanya Allah masih sayangkan anak ummi ini.. jika Alya rasa ujian ini berat untuk Alya ingatlah perjuangan para nabi dan sahabat suatu ketika dahulu.. mereka lagi hebat diuji tapi mereka tak pernah berputus asa.. mereka masih lagi bangkit demi islam tercinta.. ummi tahu dan kenal anak ummi.. anak ummi seorang yang kuat.. anggap la ujian ini untuk Alya lebih kenal dengan pencipta sebenar Alya..”

“ ummi.. Alya rasa Alya tak mampu nak hadapi ujian ini.. ummi tahu kan.. tanpa sahabat di universiti kehidupan di sana ibarat keseorangan.. Alya perlukan sokongan sahabat di sana.. Alya perlukan sahabat dalam perjuangan ini..”

“ shhh.. Alya dengar cakap ummi.. memang dalam kehidupan ini kita memerlukan sokongan seorang insan bergelar sahabat tapi Alya ingat tak kisah Maryam.. beliau melahirkan seorang putera tanpa sentuhan seorang suami.. dicaci dihina dikeji.. tapi semua tu tak sedikit pun melemahkan semangatnya dalam misi perjuangan mencari redha Allah.. bahkan beliau percaya setiap ujian itu ada hikmah yang tersirat dan tersurat.. beliau percaya Allah ada disisinya.. jadi Alya kena ingat walaupun perjuangan Alya tidak ditemani sahabat tapi Allah sentiasa ada untuk mendengar setiap keluhan dan rintihan Alya.. Alya tidak keseorangan..”

Bicara ummi menyedarkan aku bahawa aku tidak keseorangan di taman ilmu itu.. khilafnya aku.. Ya Allah.. ampunilah aku.. sahabat.. dia insan yang sentiasa ada dalam suka duka aku.. dia yang selalu buat lawak ‘bodoh’ antarabangsa bersamaku.. kini telah tiada menemani aku di taman ilmu itu.. dia pergi meninggalkan kami akibat penyakit barah otak.. ku doakan moga kau aman di sana sahabat..

Seditik bersamamu itu lah kenangan paling manis.. memori bersamamu menjadi lukisan terindah dalam hidupku.. moga jalinan ukhwah ini hingga jannahMu walaupun kau terlebih dahulu pergi meninggalkan aku di sini..

Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan.. sahabat sejati menjadi pendorong impian.. sahabat mulia membawa kita ke jalan Allah.. ukhuwwah fillah abadan abada..


2 comments:

  1. Kawan senang cari. SAHABAT? Susah sgt... Follow back ye

    ReplyDelete
  2. sesungguhnya kita tak keseorangan. malaikat pencatat amalan sntiasa ada,tuhan juga ada :)

    ReplyDelete

thanks for your comment ^^

Penulisan ini bukan kerana nama